Sjoemelen

1) Bedrog plegen 2) Frauderen 3) Knoeien 4) Niet eerlijk doen 5) Oneerlijk handelen 6) Oneerlijk zijn 7) Ritselen 8) Valsspelen 9) Zwendelen

De commotie en wereldwijde publiciteit over de sjoemel software van Volkswagen staat de meesten van ons nog duidelijk op het netvlies. Het gedrag om net iets ‘slimmer’ te willen zijn dan de concurrentie is van alle tijden. Het is daarmee
meteen de basis voor het gebruik van standaard eenheden en normeringen en rechtvaardigt het bestaan van onafhankelijke testinstituten.

Ook in onze branche spelen normeringen een belangrijke rol. Ze zorgen ervoor dat onze producten voldoen aan een zekere tevoren afgesproken en getoetste kwaliteit. Zowel leveranciers als afne mers hebben baat bij deze normeringen, want ze bieden houvast en zekerheid voor de functionaliteit van het product maar ook voor aansprakelijkheid, veiligheid en verantwoordelijkheid.

Voor de instrumentatiekabel is een industriële norm van toepassing, de EN 50288-7. Deze norm legt vast aan welke eigenschappen de betreffende
kabel moet voldoen. Hij zegt onder andere iets over de diameter van de kopergeleiders, de dikte van de isolatie, de concentriciteit van de geleider
ten opzichte van de isolatie en de chemische samenstelling van die isolatie.
Een aantal leveranciers echter produceert kabels die niet voldoen aan de norm omdat de aders die zij gebruiken beduidend dunner zijn, de isolatie onvoldoende dik is en andere eisen evenmin gehaald worden. In wezen is dit sjoemelen in het
kwadraat. Deze leverancier levert niet wat hij zegt te leveren, niet volgens de norm en ook niet volgens de kabelopdruk. Je kunt zijn product vergelijken met een auto die niet voldoet aan de geldende normen.

Leveranciers die aldus handelen nemen bewust het risico om zo met een lagere prijs opdrachten te verwerven. Afnemers zien deze afwijkingen niet en kunnen dit zelf ook nauwelijks constateren.  Zij kijken enkel naar de conformiteit en de functionaliteit en zien  daarmee niet dat gesjoemeld is met deze kabel. Zij lopen hiermee volkomen onbewust een risico.

Peter van de Goor, 
commercieel directeur





















 



« terug naar overzicht