Vandaag besteld, morgen in huis

Stel: ik heb op internet een lamp gezien die ik zo mooi vind dat ik hem meteen aanschaf. De webwinkel belooft dat het bestelde artikel de volgende dag geleverd wordt en stelt me graag in de gelegenheid de weg te volgen die mijn aankoop aflegt. De volgende dag wordt de lamp keurig op tijd bezorgd.

Vandaag besteld, morgen in huis. We zijn er helemaal aan gewend, privé en zakelijk is het gemeengoed ondertussen. Snel, sneller, snelst. We horen het meer en meer, ook van onze klanten. Zelfs tijdens de realisatie van complexe projecten waarbij klant-specifieke kabel gebruikt wordt. Als die voorradig is levert dat geen problemen op. Levertijden ontstaan pas als we vanwege bepaalde specificaties of ontbrekende volumes niet uit voorraad kunnen leveren. Lang niet iedereen realiseert zich dat echter. ‘Een kabel is toch een eenvoudig product’, zegt men dan. ‘Eén of meer geleiders voorzien van isolatie en een buitenmantel. Wat is daar nou moeilijk aan?’

Graag wil ik hier toch begrip vragen voor levertijden bij de fabrikanten waarvan wij onze kabels betrekken. Uiteindelijk zijn zij afhankelijk van diverse factoren om te kunnen produceren: het moment van bestellen, wel of geen grondstoffen verkrijgbaar, datasheets, doorlooptijden, ruimte in de productieprocessen en planningen, voorraden, CPR-classificeringen, prijsdruk en nog veel meer. Voor een opdrachtgever een kabel produceren die er niet is kost nu eenmaal tijd. En is meestal flink duurder als wij extra druk op de ketel zetten om ‘snel, sneller, snelst’ te leveren.

Mijn advies: zorg er zoveel mogelijk voor dat je op tijd bestelt. En als dat niet kan bekijk samen met ons eerst of er misschien een geschikt alternatief is. Dat voorkomt risico’s en problemen en is in alle gevallen een stuk goedkoper.



« terug naar overzicht