Voltec levert voedingskabels voor metro Rotterdam

RET N.V. is het openbaarvervoerbedrijf in de stadsregio Rotterdam en al bijna 150 jaar een begrip. 
De RET verzorgt het openbaar vervoer met bus, tram, metro én boot. Er zijn 59 buslijnen, tien tramlijnen, vijf metrolijnen en een ferrydienst. 

Om de metro veilig te laten blijven rijden en de veiligheid van de reizigers, in het bijzonder bij brand, te kunnen garanderen en te vergroten worden dit en volgend jaar RWA-installaties gebouwd op de Calandlijn. Daar bevinden zich negen metrostations met elk drie of vier luchtschachten. In deze luchtschachten worden grote ventilatoren gemonteerd die bij brand de rook en hete lucht zo snel mogelijk wegzuigen en schone lucht de ondergrondse tunnels in blazen. Met de cafébrand in Volendam in de nieuwjaarsnacht van het jaar 2000 op 2001 als aanleiding is er strengere wet- en regelgeving ontstaan. Dankzij de nieuwe aanpak van de RET krijgen reizigers meer tijd om bij brand en rookontwikkeling vluchtwegen te benutten. De voedingskabels voor de installaties worden geleverd door Voltec. 

Theo van de Water van JWR Elektrotechniek, het bedrijf dat de elektrabekabeling aanlegt ten behoeven van de RWA-installaties: ‘Het bijzondere aan deze gecertificeerde kabels is dat ze bij brand minimaal 60 minuten hun functie behouden en stroom blijven leveren. Ook de dikte van de kabel is niet alledaags, we werken per station met vier parallelle vier-aderige kabels met een doorsnede van 120 mm2. Deze kabels worden speciaal voor dit project geproduceerd. De bekabeling wordt o.a. bevestigd met gecertificeerde functiebehoudende kabelbanen en bevestigingsmaterialen. 
Stan Veldpaus van Colt International, de hoofdaannemer van het project, vertelt dat de RWA-installatie niet alleen bijdraagt aan de veiligheid voor de reizigers. ‘Door de aanwezigheid van de RWA-installatie kan het vuur effectiever bestreden worden. De brandweer kan nu “met de wind in de rug”  de brandhaard benaderen en het vuur bestrijden. Voor een goede werking is het belangrijk dat de kabels die worden aangelegd hun functie zo lang mogelijk behouden.’ 
Colt is sinds 2006 betrokken bij dit project. Stan Veldpaus: ‘Allereerst is met computersimulaties onderzocht of de voorgestelde oplossingsrichting doelmatig was. Na de aanleg is de doelmatigheid beoordeeld op basis van een koude- en warmterookproef. Als Colt in 2016 klaar is, hebben we de veiligheid in veertien metrostations fors verbeterd.’   

Ook logistiek gezien is het RET-project niet alledaags. De verschillende soorten kabel worden geleverd in deeltrajecten en zoveel als mogelijk op maat en op de gewenste lengte geproduceerd. Peter van de Goor van Voltec: ‘Dit project heeft een tijdsduur van twee jaar. Daarin worden de nodige kilometers aan kabel geleverd en dat kan nu eenmaal niet in één keer. Daarom beleveren we JWR zoveel mogelijk met materialen op maat per station of perron. Dat luistert nauw, want het venster waarin ’s nachts gewerkt wordt is van half twee tot vijf uur ’s ochtends. De levering van kabels en toebehoren moet daarop worden afgestemd. Want de veiligheid van het RET-personeel en van de reizigers moet gewaarborgd zijn.’
 



« terug naar overzicht